Friday 12 August 2011

rindu ibu




Orang kata saya lahir dari perut...ibu...(bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan saya.... ibu       

Bila lapar, yang suapkan saya.... ibu

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. ibu

Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut....ibu

Bila bangun tidur, aku cari.... ibu 

Bila nangis, orang pertama yang datang .... ibu

Bila nak bermanja, saya dekati...... . ibu     

Bila nak bergesel, saya duduk sebelah.... saya

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya..... ibu

Bila nakal, yang memarahi saya.... ibu

Bila merajuk, yang memujukku cuma...... ibu        

Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah.... ibu

Bila takut, yang tenangkan aku.... ibu

Bila nak peluk, yang saya suka peluk.... ibu

Saya selalu teringatkan ..... ibu            

Bila sedih saya mesti talipon..... ibu           
     
Bila seronok, orang pertama saya nak beritahu.....ibu                

Bila bengang.. saya suka luah pada.. ibu         
     
Bila takut, saya selalu panggil... "ibbuuuuuu!"   
     
Bila sakit, orang paling risau adalah.... ibu       

Dulu Bila nak exam, orang paling sibuk juga.... ibu       

Bila buat hal, yang marah saya dulu...ibu      

Bila ada masalah, yang paling risau.... ibu             

Yang masih peluk dan cium saya sampai hari ni....ibu      

Yang selalu masak makanan kegemaranku. ... ibu      

kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam, lauk pauk..... ibu
     
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang saya.... ibu   
 
Yang selalu berleter kat saya...ibu      

Yang selalu puji saya....ibu     
           
Yang selalu nasihat saya...... ibu           
     
Bila nak kahwin..Orang pertama saya tunjuk dan rujuk..... ibu
   


 Saya ada pasangan hidup sendiri....
       
Bila seronok, saya cari.....suami 
   
Bila sedih, saya cari.....ibu
 
Bila berjaya, saya ceritakan pada....suami     

Bila gagal, saya ceritakan pada.... ibu 
   
Bila bahagia, saya peluk erat....suami
     
Bila berduka, saya peluk erat.... ibu 

Bila nak bercuti, saya bawa.....suami dan anak        
     
Bila sibuk, saya hantar anak ke rumah..... ibu

Bila sambut valentine.. saya bagi hadiah pada suami  (eh tak boleh sambut valentine)

Bila sambut hari ibu...saya cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu” (ade gak bg hadiah)

Selalu... saya ingat suami

Selalu.. ibu ingat kat saya
                
Bila-bila... . saya akan talipon suami 

Entah bila... saya nak talipon ibu...ish hari kot
Selalu...saya belikan hadiah untuk suami

Entah bila....saya


nak belikan hadiah untuk ibu       


Renungkan: 

"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...bolehkah kau kirim wang untuk ibu?ibu bukan nak 
 banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah wat belanje adik kau nie je

  ibu pon bukan nye nak sangat duit kau.....
  ibu cume nak tengok anak ibu je.....
  ibu cume nak pelok je anak ibu.....
  ibu cume nak cium je anak ibu je....                

 
Berderai air mata jika kita mendengarnya. ..........
   


Tapi kalau ibu sudah tiada...... .....

IBUUUUUUU...RINDU IBU..... RINDU SANGAT....     
 

Berapa ramai yang sanggup   menyuapkan ibunya...... 
berapa ramai yang sanggup   mencuci muntah ibunya......
berapa ramai yang sanggup   mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup   membersihkan najis ibunya......
berapa ramai yang sanggup   membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya..... 
berapa ramai yang sanggup  berhenti kerja untuk menjaga ibunya......
   
dan akhir sekali  berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya...... . 

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan
sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya. Kos upah membantu ibu:


  1) Tolong pergi kedai : RM4.00

  2) Tolong jaga adik : RM4.00

  3) Tolong buang sampah : RM1.00

  4) Tolong kemas bilik : RM2.00

  5) Tolong siram bunga : RM3.00

  6) Tolong sapu sampah : RM3.00

  Jumlah : RM17.00 


Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu
mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

  1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA

  2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA

  3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA

  4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA

 5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA

 Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA

Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu..

Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya. 


*** IBU angah pun saya ibu...sumpah sayang sampai mati...sampai bila2..xde yg leh ganti lg ibu je..angah nk ibu je...sayang ibu sangat2....

No comments:

Post a Comment